poniedziałek, 20 marca 2017

Kierunki rozwoju gabinetów kosmetycznych

Znalezione obrazy dla zapytania Kierunki rozwoju gabinetów kosmetycznych

Branża kosmetyczna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. 

Zarówno pod względem edukacyjnym, czyli kształtowaniem nowego środowiska, jak i z punktu widzenia innowacyjności, wprowadzanych technologii a także adaptacji nowinek z zagranicy.

Jednym słowem, rynek kosmetyczny wciąż idzie do przodu. Wystarczy otworzyć jakiekolwiek pismo fachowe, przyjrzeć się ofercie wystawców na targach branżowych a już zaczynamy się zastanawiać, która z tych nowinek zagości na stałe w gabinetach kosmetycznych.

Kult młodości, piękna, sprawności fizycznej jest obecnie najbardziej lansowanym trendem medialnym. Chęć zbliżenia się do tego ideału, zmusza do korzystania z usług gabinetów dermatologii estetycznej, chirurgii plastycznej, gabinetów odnowy biologicznej, a także salonów urody. Czas, jakim dysponują  klienci, aby się wyciszyć, zrelaksować, a przede wszystkim zadbać o siebie, systematycznie z każdym rokiem się kurczy. Dla branży usług kosmetycznych oznacza to, że w przyszłości będzie on rynkiem dużo bardziej wymagającym i konkurencyjnym niż obecnie. A to z kolei, powinno  skłonić do refleksji nad kierunkiem rozwoju gabinetów kosmetycznych.

Usługi zintegrowane 

Mówiąc o usługach kosmetycznych, widzimy podział na niewielkie gabinety, oraz ośrodki, w których pracuje kilku kosmetologów. Nie zależnie od tego ile osób tworzy zespół, oferta jaką prezentują jest bardzo różnorodna. Nie zawsze jednak klient, pomimo bogatej oferty ma szansę skorzystać z usługi pełnowartościowej. Należy przez to rozumieć, że zaspokoi ona jego potrzeby w jednym gabinecie kosmetycznym, bez konieczności odwiedzania kilku oddalonych od siebie miejsc.
Przyszłością będą niewątpliwie usługi, które będzie można zaoferować zainteresowanym jednocześnie. Już dzisiaj możemy zauważyć, że brak czasu wymusza na nas tzw. „wash & go" czyli łączenie ze sobą kilku zabiegów np. manicuru z pedicurem i henną całkowitą. Rozplanowanie takiej usługi, aby została ona wykonana szybko i sprawnie, wymaga od kosmetologa umiejętności manualnych, wyobraźni, a także sensownego rozplanowania pracy. Jeśli dodamy do tego, że oprócz zabiegu oczekuje się  poprawy samopoczucia, relaksu i stworzenia warunków do wypoczynku to dopiero wtedy możemy mówić o usłudze zintegrowanej.

Personel 

Trzeba się zastanowić nad ich rolą w gabinecie kosmetycznym. Spełnia on przecież nie tylko funkcję osoby wykonującej zabieg, ale również zwiększa świadomość w kwestii zdrowego odżywiania, pielęgnacji domowej, radzi w kwestii utrzymania prawidłowej sylwetki. Od tego na ile jest komunikatywny będzie zależało odczucie klienta, co do odpowiedniego przyjęcia, porady czy rozmowy. Warto zwrócić uwagę na poziom edukacji kosmetologa, uczestnictwo w kursach i szkoleniach firmowych, a także na znajomość obsługi komputera czy też wiedzę ogólną. Klienci oczekują  przede wszystkim indywidualnego podejścia, rzeczowego doradztwa, partnerskiego traktowania, a także stosownego wyglądu, który mógłby świadczyć o profesjonalizmie. 

Dlatego personelu gabinetu nie należy wybierać przypadkowo. Pamiętajmy, że poziom, jaki reprezentuje kosmetyczka jest poziomem gabinetu. Nie rzadko też mamy do czynienia z doskonałymi kosmetologami, ale słabymi marketingowcami, którzy doskonale wykonują swoją pracę, ale czar ich pryska zaraz po odebraniu telefonu. Niech za przykład, służą nam  firmy, w których pracownicy mają obowiązek odbycia szkolenia kształtującego umiejętność rozmowy z klientem, asertywność, czy prowadzenie sprzedaży – tu przydatne ze względu na sprzedaż kosmetyków. Nowym wyzwaniem jest rozwój tzw. turystyki estetycznej ( zagraniczni pacjenci klinik chirurgii plastycznej, stomatologów czy ośrodków odnowy biologicznej), która zobowiązuje do inwestowania w szkolenia językowe pracowników.

Elastyczność 

Na kosmetycznym rynku przyszłości, powodzeniem będą się cieszyły tylko te gabinety, które będą potrafiły szybko zareagować na nieustannie zmieniające się potrzeby klientów. Do takich zapewne będzie należała zmiana dotychczasowego myślenia o pracy kosmetologa, jako o pracy w konkretnym miejscu. Przykładem mogą być Niemcy, gdzie już teraz kosmetyczka przyjeżdża do domu klienta, lub do szpitala. Jest to nowa forma usługi, preferowanej szczególnie przez ludzi starszych, czy też pacjentów oddziałów onkologicznych lub położniczych. Poza tym należy mieć na uwadze, że stajemy się coraz bardziej wygodni. A w związku z tym jest to szansa na zaoferowanie innej, jeszcze nie tak popularnej usługi w domu klienta. Biorąc pod uwagę dostępność gabinetów kosmetycznych, to do większości należą te, które czynne są w określonych sztywno godzinach. Natomiast wybiegając w przyszłość, trzeba podkreślić, że kierunkiem rozwoju gabinetów jest elastyczność pracy salonu. Przejawem tego będzie również dostosowanie do klienta godzin pracy gabinetu. Takie zjawisko obserwujemy już dziś w niektórych gabinetach.

Klient 

Podstawą egzystencji gabinetów kosmetycznych jest oczywiście klient, który jest odbiorcą usługi. Wiele też zmieni się i w tej kategorii, bo wymagają tego zmieniające się warunki życia. Sposób traktowania klienta w gabinecie kosmetycznym jest podstawowym kryterium, od którego zależy ilość osób, jakie  gabinet odwiedzają. Ich opinia (pozytywna lub negatywna) o  salonie jest więc  reklamą lub powodem zmniejszających się przychodów. Dlatego też, ważna będzie elastyczność w kontaktach z klientem oraz dostosowanie formy reklamy, aby dotrzeć do jak największej ilości osób. 

Podstawowym narzędziem, jakie obecnie wykorzystujemy tylko w niewielkim stopniu jest internet. Stworzenie reklamy w internecie, pozwoli  na pozyskanie nowych klientów (w tym również zagranicznych), w związku z rozwojem branży „turystyki estetycznej". Daje to również możliwość stworzenia w komputerze wirtualnej bazy danych. Będzie to podstawowe narzędzie do tworzenia ankiet, przypominania o terminie kolejnej wizyty czy też przechowywania danych o przeprowadzonych dotychczas zabiegach. Takie działania tworzą atmosferę przyjaźni i zaufania, co dodatkowo wzmacnia postrzeganie gabinetu, jako profesjonalnego i wartego polecenia innym. Trzeba również zauważyć, że czasy, kiedy to klient przychodził tylko po usługę minęły. Teraz oczekuje on indywidualnego podejścia, oraz głębokiego psychicznego i fizycznego relaksu. Wymaga to od kosmetologa nabycia nowych umiejętności i dodatkowej aranżacji wnętrza.

Wnętrze gabinetu
 

Walkę o klienta w przyszłości wygrają gabinety nowoczesne. Nie oznacza to jednak zakupu dodatkowych urządzeń. Wymaga natomiast zaplanowania wnętrza i stworzenia niepowtarzalnej atmosfery. Inspiracją może być modny ostatnio kierunek Wellness. Ważną jego częścią jest dobre samopoczucie klienta połączone z odpowiednią pielęgnacją i relaksem,wprowadzenie egzotycznych zabiegów przy jednoczesnym zastosowaniu muzyki relaksacyjnej lub aromaterapii. Przyszłość gabinetów kosmetycznych zależy od stopnia dostosowania się do klienta. 

Szerokie pole do popisu będą miały z pewnością te gabinety, które wcześniej zadbają o dobrą atmosferę w salonie, przygotują personel i ciekawą ofertę, ale również skupią się na indywidualnym traktowaniu każdego klienta.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz